Συνέντευξη του Κώστα Χρυσόγονου, Καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου του ΑΠΘ, στη Mail και τον Θάνο Σιαφάκα.
Πιστεύετε ότι η παράταση, σε ό,τι αφορά το χαράτσι και το έτος 2013, κρίνεται ως συνταγματική;
Η παράταση της καταβολής του έκτακτου
Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών προσκρούει σε όσα
έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας, με την υπ’ αριθμόν 1972/2012
απόφασή του, σύμφωνα με την οποία δέχτηκε ότι το τέλος αυτό ουσιαστικά
αποτελεί φόρο και είναι συνταγματικά ανεκτό, μόνον εφόσον αποτελεί
προσωρινή επιβάρυνση. Εδώ έχουμε μια παράταση, η οποία δρομολογεί το
γνωστό ρητό, ουδέν μονιμότερον του προσωρινού.
Διότι κανείς δεν εγγυάται ότι σε ένα
χρόνο, δε θα υπάρξει νέα παράταση στην καταβολή του, τη στιγμή μάλιστα
που δεν υπάρχει κάποιος ειδικός δικαιολογητικός λόγος που να αφορά το
έτος 2013. Ουσιαστικά, γίνεται επίκληση ενός σκεπτικού, δηλαδή της
αναποτελεσματικότητας των φοροεισπρακτικών μηχανισμών, που μπορεί να
ισχύσει εξίσου για το 2014 και το 2015. Συνεπώς, παραβιάζεται το
σκεπτικό, έστω και αυτής της ατυχούς απόφασης του Συμβουλίου της
Επικρατείας, το οποίο, κατά τη γνώμη μου, κακώς δέχτηκε ότι το τέλος
αυτό δεν είναι αντισυνταγματικό, ενώ θα έπρεπε να διαπιστώσει την
προφανή αντίθεσή του στο άρθρο 4 παράγραφος 5 του Συντάγματος. Ωστόσο,
ακόμα και αυτό το σκεπτικό καταστρατηγείται.
Αν αποκτήσει μια άλλη νομική μορφή, πιο ήπια, όπως λέει ο κ. Στουρνάρας;
Δεν ξέρω ποιες μπορεί να είναι οι
μεταμορφώσεις του κ. Στουρνάρα ή του Οβιδίου. Αυτό που ξέρω είναι ότι
πρόκειται για μια επιμέρους εκδήλωση του συνολικότερου φαινομένου της
καταστρατήγησης του Συντάγματος, της οποίας γινόμαστε μάρτυρες τα
τελευταία τρία χρόνια. Διότι δεν είναι μόνο η επιβολή φορολογικών
επιβαρύνσεων σε δυσαναλογία με τις δυνάμεις των φορολογουμένων. Είναι
και χίλια δύο άλλα, όπως η έκδοση πράξεων νομοθετικού περιεχομένου χωρίς
να συντρέχουν συνταγματικές προϋποθέσεις, όπως η κατάργηση ή μείωση
συντάξεων και άλλων παροχών σε επίπεδα κάτω του ορίου αξιοπρεπούς
διαβίωσης, κατά παραβίαση όχι μόνο των συνταγματικών διατάξεων, αλλά και
των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας, όπως έχει διαπιστωθεί στην Επιτροπή
του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη. Στην πραγματικότητα, με την επίκληση
της οικονομικής έκτακτης ανάγκης, καταστρατηγείται ολόκληρη η
συνταγματική τάξη. Οι εγγυήσεις τουλάχιστον των κοινωνικών δικαιωμάτων
και των ατομικών δικαιωμάτων που έχουν κάποιο οικονομικό αντικείμενο και
αντίκρισμα, όπως η φορολογική ισότητα, στην πραγματικότητα έχουν
ισοπεδωθεί.
Η συζήτηση περί αντισυνταγματικότητας αφορά την ουσία του θέματος και όχι την καταβολή μέσω της ΔΕΗ.
Η καταβολή μέσω της ΔΕΗ αποτελεί το
αποκορύφωμα της αντισυνταγματικότητας, στο βαθμό που συνδέεται, άμεσα με
την απειλή διακοπής της παροχής ρεύματος, ή έμμεσα, με επιπλοκές στην
εξόφληση των λογαριασμών του ρεύματος. Ανεξαρτήτως του αν καταβάλλεται
μέσω της ΔΕΗ ή όχι, το τέλος αυτό είναι αντισυνταγματικό στη βάση του,
στον τρόπο υπολογισμού του. Επιβαρύνει τόσο τους έχοντες και κατέχοντες,
όσο και τους μη έχοντες, με ταυτόσημο τρόπο, σε ό,τι αφορά περιουσία
ίσης αξίας. Είναι στην ουσία σαν να βάζουμε φορολογία εισοδήματος με
ενιαίο συντελεστή και χωρίς αφορολόγητο όριο, σε ό,τι αφορά τους
φορολογούμενους, και σε αυτούς που έχουν εισόδημα 1.000 ευρώ το χρόνο
και άρα πεινούν, αλλά και σε αυτούς που έχουν εισόδημα 1 εκατ. ευρώ το
χρόνο και άρα μπορούν να διαθέσουν ένα μεγάλο μέρος, ως φορολογική
υποχρέωση. Αυτό ακριβώς είναι που παραβιάζει τη φορολογική ισότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου