Ένα νέο εργαλείο για την ικανοποίηση των μνημονιακών υποχρεώσεων
φαίνεται να βρήκε η κυβέρνηση στον χώρο της Παιδείας. Δεξαμενή δωρεάν
εργατικών χεριών χωρίς δικαίωμα ελπίδας σε ένα καλύτερο αύριο. Δεξαμενή
σωρείας καθηγητών χωρίς εκπαιδευτικό αντικείμενο που ατενίζουν την
κινητικότητα. «Ένα λύκειο μόνο για έχοντες την δυνατότητα», όπως αποφαίνεται στο tvxs.gr και ο δημοσιογράφος Χρήστος Κάτσικας.
Του Νίκου Μίχου
Το σχέδιο για το νέο λύκειο και τις πανελλήνιες εξετάσεις, που θα παρουσιαστεί για δημόσια διαβούλευση την Παρασκευή, περιλαμβάνει αλλαγές όπως μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων, ουσιαστικά την καθιέρωση εθνικών εξετάσεων και στις τρεις χρονιές του Λυκείου, προαιρετική μαθητεία για τους μαθητές των ΕΠΑΛ σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ. Εφόσον ψηφιστεί θα τεθεί σε εφαρμογή από το σχολικό έτος που θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο.
Διαβάστε σχετικά: Νέο λύκειο, νέο σύστημα εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο
Μείωση της Παιδείας
«Το νέο λύκειο και το νέο τεχνικό λύκειο εάν ξύσουμε τις αλλαγές που γίνονται - και τις βλέπουμε πανομοιότυπες τα 20 τελευταία χρόνια αναπνέοντας ακόμη τα αποκαΐδια τους - λέει ένα πράγμα: λύκειο για λιγότερους. Αριστοκρατικό λύκειο. Λύκειο που στέλνει ένα μήνυμα: Υπό αυτές τις συνθήκες όποιος δεν έχει τις μορφωτικές, κοινωνικές και οικονομικές προδιαγαρφές από το σπίτι καλύτερα να μην έρθει γιατί θα απογοητευθεί και θα χάσει την τάξη του», σχολιάζει ο Χρ. Κάτσικας.
Ουσιαστικά το νέο λύκειο έχει 4 πανελλήνιες εξετάσεις. Μία στο τέλος κάθε τάξης και μετά την 3η λυκείου άλλη μια πανελλήνια εξέταση για την εισαγωγή σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ. «Όσοι ξέρουν το εκπαιδευτικό σύστημα αντιλαμβάνονται πως όταν υπάρχουν 4 κρίσιμες εξεταστικές περίοδοι στις οποίες συμμετέχουν μαθητές από το Πέραμα μέχρι το Κολωνάκι και από την Ορεστειάδα μέχρι τον Έβρο, τότε το 25%-30% αυτών θα αποτύχει και θα συντριβεί ενσωματώνοντας από πολύ νωρίς μια ήττα. Αυτοί είναι κυρίως όσοι δεν έχουν τα οικονομικά εφόδια από το σπίτι», αναφέρει ο δημοσιογράφος.
Αυτό που θέλει το Υπουργείο Παιδείας να πετύχει, σύμφωνα με τον κ. Κάτσικα, είναι ένας στόχος διακηρυγμένος στα κείμενα της ΕΕ και του ΟΟΣΑ που λέει ότι «στην Ελλάδα οι 210.000 μαθητές που φοιτούν στο γενικό λύκειο είναι πάρα πολλοί και να κατέβουν σταδιακά στους μισούς. Δεν υπάρχει λόγος ούτε τόσοι να φοιτούν στο Γενικό Λύκειο ούτε τόσοι να διεκδικούν θέσεις σε πανεπιστημιακές σχολές σε μια περίοδο που το πτυχίο σκοντάφτει στην αγορά εργασίας».
«Δηλαδή η Ε.Ε. και το υπουργείο Παιδείας θεωρούν ότι το οικονομικό στάτους μιας οικογένειας θα πρέπει να αντιστοιχίζεται απόλυτα με το εκπαιδευτικό στάτους του παιδιού. Εάν οι γονείς είναι απολυμένοι δεν μπορεί το παιδί να πάει στο Πανεπιστήμιο. Πρέπει να συντριβεί νωρίς, να ακολουθήσει την οικονομική κατάσταση της οικογένειας», εξηγεί στο tvxs.gr ο Χρήστος Κάτσικας και συμπληρώνει:
«Εάν υπάρχουν πολλοί πτυχιούχοι σε μια κοινωνία ανέργων αυτό αποτελεί βόμβα στα θεμέλια του συστήματος. Αλλά τι κοινωνία είναι αυτή που η πιο σπουδαγμένη γενιά έρχεται αντιμέτωπη με το δίλημμα να φύγει στο εξωτερικό ή να μείνει μέχρι τα 30 με τους γονείς της, γιατί δεν υπάρχει δουλειά για αυτή; Αυτό το ερώτημα μπορεί να γίνει βόμβα σε ένα σύστημα που θέλει την φτώχεια και την ανεργία να διατηρούνται για πολλά χρόνια ακόμη».
-Τι αλλαγές προβλέπονται στα Επαγγελματικά Λύκεια;
Αντί για επαγγελματική εκπαίδευση θα έχουμε ένα άλλο σύστημα. Θα είναι ένα σχολείο που το πρόγραμμά του θα το φτιάχνουν οι επιχειρήσεις οι οποίες θα παίρνουν ως απλήρωτο εργατικό δυναμικό μαθητές μέσω της μαθητείας.
Το σχέδιο λέει στην ουσία στα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων ότι θα παίρνετε μια κατάρτιση και θα πηγαίνετε τις μισές μέρες σε μια επιχείρηση να κάνετε μαθητεία. Μαθητεία σημαίνει για τις επιχειρήσεις απλήρωτη ζωντανή εργασία που θα προσφέρετε από τα άγουρά σας χρόνια.
Είναι δίκαιο ένα παιδί σε αυτή την ηλικία αντί για παιδεία να παίρνει μια κατάρτιση και να οδηγείται με 9 ευρώ την ημέρα για ένα διάστημα Α σε αυτού του είδους την μαθητεία/εργασία; Υπάρχει επιχείρηση που θα κρατήσει εργαζόμενους όταν θα έχει την ευκαιρία για φρέσκο κρέας το οποίο δεν θα πληρώνει δεκάρα χάρη στα προγράμματα του ΕΣΠΑ και θα το ανανεώνει κάθε φορά και θα το έχει στην δούλεψή της;
Έτσι περιγράφουν την επαγγελματική εκπαίδευση στο Υπουργείο Παιδείας. Θα προσφέρουν δωρεάν στις επιχειρήσεις 18ρηδες και θα μπορούν έτσι να γίνουν απολύσεις καθώς οι θέσεις θα καλυφθούν από την μαθητεία. Επίσης, λένε ότι θα συνηθίζουν οι νέοι ότι αυτοί είναι οι όροι εργασίας και οι μισθοί.
Καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση
«Το καλύτερο λίπασμα του φροντιστηρίου είναι οι εξετάσεις. Όσα περισσότερα μαθήματα και εξετάσεις τόσο κερδίζουν τα φροντιστήρια», εξηγεί ο Χρήστος Κάτσικας πιστεύοντας ότι το νέο σύστημα δεν θα μειώσει την λειτουργία των φροντιστηρίων και των ιδιαίτερων μαθημάτων. Αναφέρει μάλιστα ότι όταν το 1999-2000, επί υπουργίας Αρσένη, τα μαθήματα των Πανελληνίων Εξετάσεων είχαν γίνει 14 και στην 2α και στην 3η Λυκείου, τότε τα φροντιστήρια είχαν εκτοξευτεί.
«Η εκπαίδευση θα είναι μόνο για έχοντες. Το ίδιο είναι ένας μαθητής στην Δραπετσώνα που μπορεί να μείνει ένα μήνα χωρίς καθηγητή, το ίδιο ένας του Κολλεγίου Αθηνών; Μπορούν να ανταποκριθούν στα ίδια θέματα;», αναρωτιέται.
Με το νέο σχέδιο για την Παιδεία δημιουργείται ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων. Αυτός για τον δημοσιογράφο είναι «μια μεγαλεπίβολη ονομασία. Είναι συνηθισμένο φαινόμενο σε κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια να μετονομάζονται ήδη υπάρχοντες θεσμοί. Τώρα έχουμε την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Το ίδιο θα είναι ο Οργανισμός που θα αποτελείται από καθηγητές και Πανεπιστημιακούς. Αλλά επειδή θα φτιαχτεί και μια τράπεζα θεμάτων είναι πιθανό να υπάρχουν μια σειρά εκπαιδευτικών, όλων των ειδικοτήτων, που θα προσφέρουν θέματα σε αυτή την τράπεζα από όπου θα μπορεί κάποιος να αντλήσει για να εξετάσει τους μαθητές».
Άνοιγμα στην κινητικότητα
«Υπάρχει όμως και ένα άλλο θέμα που αφορά τους καθηγητές», προσθέτει ο κ. Κάτσικας. Αναφέρεται στις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας στο ωράριο Γυμνασίων και Λυκείων.
«Πριν από 3 ημέρες ακριβώς έγιναν αλλαγές του ωραρίου στο γυμνάσιο. Το Υπουργείο έσβησε το μάθημα της Τεχνολογίας με αποτέλεσμα 1300 τεχνολόγοι καθηγητές να μάθουν ότι δεν έχουν τον Σεπτέμβριο αντικείμενο να διδάξουν. Το ίδιο έγινε και με το μάθημα των καλλιτεχνικών και της μουσικής. Μείωσε επίσης το ωράριο στο μάθημα των νεοελληνικών και της ιστορίας. Όλα αυτά τα πράγματα δημιουργούν ομάδες καθηγητών που θα είναι τα επόμενα θύματα της κινητικότητας, της διαθεσιμότητας και εν τέλει της απόλυσης», εξηγεί, σχολιάζοντας ότι με τις μνημονιακές πολιτικές έχει «φαγωθεί με μια κουταλιά» ότι κατακτήθηκε τον προηγούμενο αιώνα.
- Άρα δεν έχουμε βελτίωση της Παιδείας αλλά μνημονιακή υποχρέωση;
Θα ήταν αφελές να πιστεύει κανείς ότι ο ίδιος αυτός πολιτικός κόσμος που οδηγεί μια χώρα στην λεηλασία φτιάχνει μια όαση την εκπαίδευση. Στα ίδια χνάρια την οδηγεί
http://tvxs.gr
Του Νίκου Μίχου
Το σχέδιο για το νέο λύκειο και τις πανελλήνιες εξετάσεις, που θα παρουσιαστεί για δημόσια διαβούλευση την Παρασκευή, περιλαμβάνει αλλαγές όπως μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων, ουσιαστικά την καθιέρωση εθνικών εξετάσεων και στις τρεις χρονιές του Λυκείου, προαιρετική μαθητεία για τους μαθητές των ΕΠΑΛ σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ. Εφόσον ψηφιστεί θα τεθεί σε εφαρμογή από το σχολικό έτος που θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο.
Διαβάστε σχετικά: Νέο λύκειο, νέο σύστημα εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο
Μείωση της Παιδείας
«Το νέο λύκειο και το νέο τεχνικό λύκειο εάν ξύσουμε τις αλλαγές που γίνονται - και τις βλέπουμε πανομοιότυπες τα 20 τελευταία χρόνια αναπνέοντας ακόμη τα αποκαΐδια τους - λέει ένα πράγμα: λύκειο για λιγότερους. Αριστοκρατικό λύκειο. Λύκειο που στέλνει ένα μήνυμα: Υπό αυτές τις συνθήκες όποιος δεν έχει τις μορφωτικές, κοινωνικές και οικονομικές προδιαγαρφές από το σπίτι καλύτερα να μην έρθει γιατί θα απογοητευθεί και θα χάσει την τάξη του», σχολιάζει ο Χρ. Κάτσικας.
Ουσιαστικά το νέο λύκειο έχει 4 πανελλήνιες εξετάσεις. Μία στο τέλος κάθε τάξης και μετά την 3η λυκείου άλλη μια πανελλήνια εξέταση για την εισαγωγή σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ. «Όσοι ξέρουν το εκπαιδευτικό σύστημα αντιλαμβάνονται πως όταν υπάρχουν 4 κρίσιμες εξεταστικές περίοδοι στις οποίες συμμετέχουν μαθητές από το Πέραμα μέχρι το Κολωνάκι και από την Ορεστειάδα μέχρι τον Έβρο, τότε το 25%-30% αυτών θα αποτύχει και θα συντριβεί ενσωματώνοντας από πολύ νωρίς μια ήττα. Αυτοί είναι κυρίως όσοι δεν έχουν τα οικονομικά εφόδια από το σπίτι», αναφέρει ο δημοσιογράφος.
Αυτό που θέλει το Υπουργείο Παιδείας να πετύχει, σύμφωνα με τον κ. Κάτσικα, είναι ένας στόχος διακηρυγμένος στα κείμενα της ΕΕ και του ΟΟΣΑ που λέει ότι «στην Ελλάδα οι 210.000 μαθητές που φοιτούν στο γενικό λύκειο είναι πάρα πολλοί και να κατέβουν σταδιακά στους μισούς. Δεν υπάρχει λόγος ούτε τόσοι να φοιτούν στο Γενικό Λύκειο ούτε τόσοι να διεκδικούν θέσεις σε πανεπιστημιακές σχολές σε μια περίοδο που το πτυχίο σκοντάφτει στην αγορά εργασίας».
«Δηλαδή η Ε.Ε. και το υπουργείο Παιδείας θεωρούν ότι το οικονομικό στάτους μιας οικογένειας θα πρέπει να αντιστοιχίζεται απόλυτα με το εκπαιδευτικό στάτους του παιδιού. Εάν οι γονείς είναι απολυμένοι δεν μπορεί το παιδί να πάει στο Πανεπιστήμιο. Πρέπει να συντριβεί νωρίς, να ακολουθήσει την οικονομική κατάσταση της οικογένειας», εξηγεί στο tvxs.gr ο Χρήστος Κάτσικας και συμπληρώνει:
«Εάν υπάρχουν πολλοί πτυχιούχοι σε μια κοινωνία ανέργων αυτό αποτελεί βόμβα στα θεμέλια του συστήματος. Αλλά τι κοινωνία είναι αυτή που η πιο σπουδαγμένη γενιά έρχεται αντιμέτωπη με το δίλημμα να φύγει στο εξωτερικό ή να μείνει μέχρι τα 30 με τους γονείς της, γιατί δεν υπάρχει δουλειά για αυτή; Αυτό το ερώτημα μπορεί να γίνει βόμβα σε ένα σύστημα που θέλει την φτώχεια και την ανεργία να διατηρούνται για πολλά χρόνια ακόμη».
-Τι αλλαγές προβλέπονται στα Επαγγελματικά Λύκεια;
Αντί για επαγγελματική εκπαίδευση θα έχουμε ένα άλλο σύστημα. Θα είναι ένα σχολείο που το πρόγραμμά του θα το φτιάχνουν οι επιχειρήσεις οι οποίες θα παίρνουν ως απλήρωτο εργατικό δυναμικό μαθητές μέσω της μαθητείας.
Το σχέδιο λέει στην ουσία στα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων ότι θα παίρνετε μια κατάρτιση και θα πηγαίνετε τις μισές μέρες σε μια επιχείρηση να κάνετε μαθητεία. Μαθητεία σημαίνει για τις επιχειρήσεις απλήρωτη ζωντανή εργασία που θα προσφέρετε από τα άγουρά σας χρόνια.
Είναι δίκαιο ένα παιδί σε αυτή την ηλικία αντί για παιδεία να παίρνει μια κατάρτιση και να οδηγείται με 9 ευρώ την ημέρα για ένα διάστημα Α σε αυτού του είδους την μαθητεία/εργασία; Υπάρχει επιχείρηση που θα κρατήσει εργαζόμενους όταν θα έχει την ευκαιρία για φρέσκο κρέας το οποίο δεν θα πληρώνει δεκάρα χάρη στα προγράμματα του ΕΣΠΑ και θα το ανανεώνει κάθε φορά και θα το έχει στην δούλεψή της;
Έτσι περιγράφουν την επαγγελματική εκπαίδευση στο Υπουργείο Παιδείας. Θα προσφέρουν δωρεάν στις επιχειρήσεις 18ρηδες και θα μπορούν έτσι να γίνουν απολύσεις καθώς οι θέσεις θα καλυφθούν από την μαθητεία. Επίσης, λένε ότι θα συνηθίζουν οι νέοι ότι αυτοί είναι οι όροι εργασίας και οι μισθοί.
Καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση
«Το καλύτερο λίπασμα του φροντιστηρίου είναι οι εξετάσεις. Όσα περισσότερα μαθήματα και εξετάσεις τόσο κερδίζουν τα φροντιστήρια», εξηγεί ο Χρήστος Κάτσικας πιστεύοντας ότι το νέο σύστημα δεν θα μειώσει την λειτουργία των φροντιστηρίων και των ιδιαίτερων μαθημάτων. Αναφέρει μάλιστα ότι όταν το 1999-2000, επί υπουργίας Αρσένη, τα μαθήματα των Πανελληνίων Εξετάσεων είχαν γίνει 14 και στην 2α και στην 3η Λυκείου, τότε τα φροντιστήρια είχαν εκτοξευτεί.
«Η εκπαίδευση θα είναι μόνο για έχοντες. Το ίδιο είναι ένας μαθητής στην Δραπετσώνα που μπορεί να μείνει ένα μήνα χωρίς καθηγητή, το ίδιο ένας του Κολλεγίου Αθηνών; Μπορούν να ανταποκριθούν στα ίδια θέματα;», αναρωτιέται.
Με το νέο σχέδιο για την Παιδεία δημιουργείται ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων. Αυτός για τον δημοσιογράφο είναι «μια μεγαλεπίβολη ονομασία. Είναι συνηθισμένο φαινόμενο σε κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια να μετονομάζονται ήδη υπάρχοντες θεσμοί. Τώρα έχουμε την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Το ίδιο θα είναι ο Οργανισμός που θα αποτελείται από καθηγητές και Πανεπιστημιακούς. Αλλά επειδή θα φτιαχτεί και μια τράπεζα θεμάτων είναι πιθανό να υπάρχουν μια σειρά εκπαιδευτικών, όλων των ειδικοτήτων, που θα προσφέρουν θέματα σε αυτή την τράπεζα από όπου θα μπορεί κάποιος να αντλήσει για να εξετάσει τους μαθητές».
Άνοιγμα στην κινητικότητα
«Υπάρχει όμως και ένα άλλο θέμα που αφορά τους καθηγητές», προσθέτει ο κ. Κάτσικας. Αναφέρεται στις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας στο ωράριο Γυμνασίων και Λυκείων.
«Πριν από 3 ημέρες ακριβώς έγιναν αλλαγές του ωραρίου στο γυμνάσιο. Το Υπουργείο έσβησε το μάθημα της Τεχνολογίας με αποτέλεσμα 1300 τεχνολόγοι καθηγητές να μάθουν ότι δεν έχουν τον Σεπτέμβριο αντικείμενο να διδάξουν. Το ίδιο έγινε και με το μάθημα των καλλιτεχνικών και της μουσικής. Μείωσε επίσης το ωράριο στο μάθημα των νεοελληνικών και της ιστορίας. Όλα αυτά τα πράγματα δημιουργούν ομάδες καθηγητών που θα είναι τα επόμενα θύματα της κινητικότητας, της διαθεσιμότητας και εν τέλει της απόλυσης», εξηγεί, σχολιάζοντας ότι με τις μνημονιακές πολιτικές έχει «φαγωθεί με μια κουταλιά» ότι κατακτήθηκε τον προηγούμενο αιώνα.
- Άρα δεν έχουμε βελτίωση της Παιδείας αλλά μνημονιακή υποχρέωση;
Θα ήταν αφελές να πιστεύει κανείς ότι ο ίδιος αυτός πολιτικός κόσμος που οδηγεί μια χώρα στην λεηλασία φτιάχνει μια όαση την εκπαίδευση. Στα ίδια χνάρια την οδηγεί
http://tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου