Πωλητήριο σε 21 περιφερειακά αεροδρόμια βάζει και με τη βούλα πλέον η
κυβέρνηση, όπως παρουσιάστηκε χθες από τον υπουργό Ανάπτυξης και
Μεταφορών Κ. Χατζηδάκη.
Ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε το νέο νομικό και κανονιστικό πλαίσιο -που κατατίθεται προς ψήφιση- ιδιωτικοποίησης 21 περιφερειακών αεροδρομίων. Τα αεροδρόμια αυτά θα "αξιοποιηθούν" μέσω του ΤΑΙΠΕΔ ακολουθώντας το μοντέλο των Συμβάσεων Παραχώρησης σε ιδιωτικές εταιρείες, οι οποίες "θα αναλάβουν την εμπορική λειτουργία και τη διαχείριση των αεροδρομίων", ενώ "το Ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία, την εποπτεία και τον έλεγχο όλων των αεροδρομίων". Η διάρκεια παραχώρησης, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ
Γ. Εμίρης, "έχει αποφασιστεί να είναι κατ’ ελάχιστον 30 με 35 χρόνια".
Νέες αυξήσεις στα τέλη
Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε η προαναγγελία του Γ. Εμίρη ότι η παραχώρηση θα συνοδευτεί με αύξηση των τελών, και αυτό παρά την παραδοχή ότι ήδη στο Ελ. Βενιζέλος τα τέλη είναι διπλάσια από τον μέσο όρο των ανταγωνιστικών αεροδρομίων και την ίδια στιγμή η παραχωρησιούχος εταιρεία Hotchief ψάχνει να πουλήσει το μερίδιό της! Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γ. Εμίρης, "οι αυξήσεις αυτές θα έρθουν μονάχα εφόσον ο επενδυτής πραγματοποιήσει τις απαραίτητες επενδύσεις. Όταν τις πραγματοποιήσει, θα έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει και κάποιες αυξήσεις".
Το συμβατικό αντάλλαγμα, το οποίο πρόκειται να εισπράξει το Δημόσιο, θα είναι εφάπαξ αρχικό και κατά τη διάρκεια της παραχώρησης θα λαμβάνει ένα ποσοστό επί των εσόδων, ωστόσο ο Γ. Εμίρης απέφυγε να αναφέρει συγκεκριμένα ποσά, αφήνοντας παντελώς μετέωρη την υποτιθέμενη ωφέλεια του Δημοσίου. Η διαδικασία της παραχώρησης θα διαρκέσει περίπου 9-12 έτη με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος να ξεκινά άμεσα έως τα τέλη Μαρτίου. Για τα τρία πρώτα χρόνια της παραχώρησης θα απαιτηθούν επενδύσεις 240 εκατ. ευρώ σε υποδομές.
Σε δύο συστάδες τα αεροδρόμια
Σύμφωνα με το πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ, τα 21 αερόδρομια θα χωριστούν σε δύο συστάδες, με την πρώτη να περιλαμβάνει: Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Κεφαλλονιά, Άκτιο, Καβάλα και Χανιά, και τη δεύτερη: Σκιάθο, Σάμο, Μυτιλήνη, Μύκονο, Σαντορίνη, Κω και Ρόδο. Στις συστάδες αυτές ενδέχεται να προστεθούν και μικρά αεροδρόμια: η Αλεξανδρούπολη, ο Άραξος και η Καλαμάτα για την ομάδα Α, η Κάρπαθος, η Χίος και η Λήμνος για την ομάδα Β και η Νέα Αγχίαλος, η οποία μπορεί να είναι ή στην Α ή στη Β.
Αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας
Ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε και την "αναδιοργάνωση" της ΥΠΑ, η οποία θα επιβλέπει επιπλέον την τήρηση των κανόνων για την επιβολή τελών και τη συμμόρφωση των επενδυτών για την παροχή υπηρεσιών. Επίσης, με τον νόμο που θα έρθει στη Βουλή, θα καταργηθούν / συγχωνευθούν 10 διευθύνσεις και 14 τμήματα, ενώ σύμφωνα με τη διαβεβαίωση του υπουργού Μεταφορών, κανένας υπάλληλος δεν θα τεθεί σε διαθεσιμότητα ή θα απολυθεί, καθώς όσοι περισσεύουν θα στελεχώσουν νέες υπηρεσίες που θα δημιουργηθούν.
Μία από αυτές θα είναι και η Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων, στην οποία θα ενταχθούν όσα αεροδρόμια δεν ιδιωτικοποιηθούν.
Από την τωρινή αξιοποίηση θα εξαιρεθεί το αεροδρόμιο Καστελίου, καθώς η κατασκευή του συναρτάται με τους 4 σταματημένους αυτοκινητόδρομους, καθώς και τη συγκατάθεση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για χρηματοοικονομική στήριξη του έργου.
Ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ακόμη την "αντικατάσταση του σημερινού σπατόσημου από ένα άλλο τέλος, που θα καλύπτει στην ουσία το κόστος λειτουργίας όσων από τα αεροδρόμια τελικώς δεν θα αξιοποιηθούν από ιδιώτες, καθώς και το κόστος χρηματοδότησης των άγονων γραμμών". Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως ο κ. Χατζηδάκης προανήγγειλε μέχρι το τέλος του μήνα τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο ΤΑΙΠΕΔ...
Ανακοίνωση του Τμήματος Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για την ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων
Ενόψει της πολλά υποσχόμενης κατά τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορων και Δικτύων Κωστή Χατζηδάκη, αλλά κατά λοιπά ψευδεπίγραφης αξιοποίησης των κρατικών Αερολιμένων της χώρας μέσω συμβάσεων παραχώρησης σε ανώνυμες εταιρείες και τρίτους επενδυτές του δικαιώματος διοίκησης, διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των αερολιμένων, το οποίο μέχρι στιγμής ασκούσε το κράτος μέσω της Υπηρεσίας Πολτικής Αεροπορίας, το τμήμα Μεταφορών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ καταγγέλλει το ξεπούλημα των βασικών αυτών υποδομών της χώρας, το στήσιμο των οποίων πλήρωσε ο Έλληνας φορολογούμενος και που επί σειρά ετών αποτέλεσαν μοχλό της τουριστικής ανάπτυξης - και όχι μόνο - των τοπικών κοινωνιών που αυτοί εξυπηρετούσαν και μέχρι σήμερα εξακολουθούν να εξυπηρετούν.
Καταγγέλλουμε τη βίαιη και άνευ όρων υπαγωγή του δικαιώματος διοίκησής τους στο ΤΑΙΠΕΔ με τελικό στόχο να γίνουν επί της ουσίας μέσω συμβάσεων παραχώρησης βορά στην ιδιωτική πρωτοβουλία, η οποία, ως εκ της φύσεώς της, στοχεύει σε άμεσα κέρδη, με όσες θυσίες κάτι τέτοιο συνεπάγεται για τις παρεχόμενες υπηρεσίες από άποψη ασφάλειας στη διεξαγωγή ενός τόσο πολύπλευρου και ευαίσθητου αντικειμένου όπως το αεροπορικό έργο.
Καταγγέλλουμε την παντελή αδιαφορία που επιδεικνύει η μνημονιακή κυβέρνηση ως προς τον έντονα κοινωνικό χαρακτήρα των αερολιμένων που βρίσκονται σε απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές, στις οποίες η μετάβαση με ακτοπλοϊκά μέσα μοιάζει πολλές φορές με εφιάλτη, αλλά και την ίδια την παράκαμψη των αμυντικών μηχανισμών της χώρας, καθώς σε μία σειρά κρατικών αεροδρομίων – χρόνια τώρα – η πολιτική «συγκατοικεί» με την πολεμική αεροπορία, μηχανισμούς τους οποίους μόνο η δημόσια διοίκηση ενός αερολιμένα μπορεί να εγγυηθεί.
Τέλος, καταγγέλλουμε τη μονομερή και εντελώς μονοδιάστατη αντίληψη της λειτουργίας ενός αερολιμένα ως πολυτελούς εμπορικού κέντρου, με πλήρη αποσιώπηση της βασικής λειτουργίας του, η οποία συνίσταται στην ασφαλή διακίνηση εμπορευμάτων και επιβατών, καθώς και την πλήρη αποσιώπηση της γεωπολιτικής σημασίας της διαχείρισης των αερολιμένων σε μία τόσο ευαίσθητη από γεωπολιτική άποψη περιοχή όπως αυτή της ελληνικής επικράτειας.
Το άλλοθι της κυβέρνησης για επέκταση και αναβάθμιση των περιφερειακών αεροδρομίων μέσω επενδύσεων που θα πραγματοποιήσουν σε αυτά οι παραχωρησιούχοι ιδιώτες σύντομα θα διαψεσθεί, λόγω της διογκούμενης ύφεσης που προκαλεί η πανθομολογούμενη ευρωπαϊκή και όχι μόνο οικονομική κρίση. Και ποια καλύτερη απόδειξη υπάρχει για του λόγου το αληθές από τον ίδιο το μεγαλύτερο αερολιμενα της χώρας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», η ιδιωτική διαχείριση του οποίου απέφερε εκτόξευση των τελών που πληρώνει ο επιβάτης σε σχέση με τα υπόλοιπα, «υποβαθμισμένα» κατά τη λογική της κυβέρνησης δημόσια αεροδρόμια, καθιστώντας τον έτσι ως έναν από τους ακριβότερους αερολιμένες της Ευρώπης, γεγονός που φυσικά είχε καθοριστικό αντίκτυπο στην ίδια την αεροπορική του κίνηση.
Είμαστε αντίθετοι στον περιορισμό και την εξ αυτού υποβάθμιση του έργου που επιτελεί το εξειδικευμένο προσωπικό της ΥΠΑ και καλούμε τους εργαζόμενους, αλλά και ολόκληρη την κοινωνία σε επαγρύπνηση με στόχο την αποτροπή των σχεδίων της τρόικας και της τρικομματικής κυβέρνησης, οι οποίες βλέπουν την όποια πτυχή της κρατικής δραστηριότητας μέσα από το πρίσμα ενός άκρατου και βάρβαρου νεοφιλελευθερισμού.
Ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε το νέο νομικό και κανονιστικό πλαίσιο -που κατατίθεται προς ψήφιση- ιδιωτικοποίησης 21 περιφερειακών αεροδρομίων. Τα αεροδρόμια αυτά θα "αξιοποιηθούν" μέσω του ΤΑΙΠΕΔ ακολουθώντας το μοντέλο των Συμβάσεων Παραχώρησης σε ιδιωτικές εταιρείες, οι οποίες "θα αναλάβουν την εμπορική λειτουργία και τη διαχείριση των αεροδρομίων", ενώ "το Ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει την ιδιοκτησία, την εποπτεία και τον έλεγχο όλων των αεροδρομίων". Η διάρκεια παραχώρησης, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ
Γ. Εμίρης, "έχει αποφασιστεί να είναι κατ’ ελάχιστον 30 με 35 χρόνια".
Νέες αυξήσεις στα τέλη
Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε η προαναγγελία του Γ. Εμίρη ότι η παραχώρηση θα συνοδευτεί με αύξηση των τελών, και αυτό παρά την παραδοχή ότι ήδη στο Ελ. Βενιζέλος τα τέλη είναι διπλάσια από τον μέσο όρο των ανταγωνιστικών αεροδρομίων και την ίδια στιγμή η παραχωρησιούχος εταιρεία Hotchief ψάχνει να πουλήσει το μερίδιό της! Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γ. Εμίρης, "οι αυξήσεις αυτές θα έρθουν μονάχα εφόσον ο επενδυτής πραγματοποιήσει τις απαραίτητες επενδύσεις. Όταν τις πραγματοποιήσει, θα έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει και κάποιες αυξήσεις".
Το συμβατικό αντάλλαγμα, το οποίο πρόκειται να εισπράξει το Δημόσιο, θα είναι εφάπαξ αρχικό και κατά τη διάρκεια της παραχώρησης θα λαμβάνει ένα ποσοστό επί των εσόδων, ωστόσο ο Γ. Εμίρης απέφυγε να αναφέρει συγκεκριμένα ποσά, αφήνοντας παντελώς μετέωρη την υποτιθέμενη ωφέλεια του Δημοσίου. Η διαδικασία της παραχώρησης θα διαρκέσει περίπου 9-12 έτη με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος να ξεκινά άμεσα έως τα τέλη Μαρτίου. Για τα τρία πρώτα χρόνια της παραχώρησης θα απαιτηθούν επενδύσεις 240 εκατ. ευρώ σε υποδομές.
Σε δύο συστάδες τα αεροδρόμια
Σύμφωνα με το πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ, τα 21 αερόδρομια θα χωριστούν σε δύο συστάδες, με την πρώτη να περιλαμβάνει: Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Κεφαλλονιά, Άκτιο, Καβάλα και Χανιά, και τη δεύτερη: Σκιάθο, Σάμο, Μυτιλήνη, Μύκονο, Σαντορίνη, Κω και Ρόδο. Στις συστάδες αυτές ενδέχεται να προστεθούν και μικρά αεροδρόμια: η Αλεξανδρούπολη, ο Άραξος και η Καλαμάτα για την ομάδα Α, η Κάρπαθος, η Χίος και η Λήμνος για την ομάδα Β και η Νέα Αγχίαλος, η οποία μπορεί να είναι ή στην Α ή στη Β.
Αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας
Ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε και την "αναδιοργάνωση" της ΥΠΑ, η οποία θα επιβλέπει επιπλέον την τήρηση των κανόνων για την επιβολή τελών και τη συμμόρφωση των επενδυτών για την παροχή υπηρεσιών. Επίσης, με τον νόμο που θα έρθει στη Βουλή, θα καταργηθούν / συγχωνευθούν 10 διευθύνσεις και 14 τμήματα, ενώ σύμφωνα με τη διαβεβαίωση του υπουργού Μεταφορών, κανένας υπάλληλος δεν θα τεθεί σε διαθεσιμότητα ή θα απολυθεί, καθώς όσοι περισσεύουν θα στελεχώσουν νέες υπηρεσίες που θα δημιουργηθούν.
Μία από αυτές θα είναι και η Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων, στην οποία θα ενταχθούν όσα αεροδρόμια δεν ιδιωτικοποιηθούν.
Από την τωρινή αξιοποίηση θα εξαιρεθεί το αεροδρόμιο Καστελίου, καθώς η κατασκευή του συναρτάται με τους 4 σταματημένους αυτοκινητόδρομους, καθώς και τη συγκατάθεση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για χρηματοοικονομική στήριξη του έργου.
Ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ακόμη την "αντικατάσταση του σημερινού σπατόσημου από ένα άλλο τέλος, που θα καλύπτει στην ουσία το κόστος λειτουργίας όσων από τα αεροδρόμια τελικώς δεν θα αξιοποιηθούν από ιδιώτες, καθώς και το κόστος χρηματοδότησης των άγονων γραμμών". Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως ο κ. Χατζηδάκης προανήγγειλε μέχρι το τέλος του μήνα τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο ΤΑΙΠΕΔ...
Ανακοίνωση του Τμήματος Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για την ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων
Ενόψει της πολλά υποσχόμενης κατά τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορων και Δικτύων Κωστή Χατζηδάκη, αλλά κατά λοιπά ψευδεπίγραφης αξιοποίησης των κρατικών Αερολιμένων της χώρας μέσω συμβάσεων παραχώρησης σε ανώνυμες εταιρείες και τρίτους επενδυτές του δικαιώματος διοίκησης, διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των αερολιμένων, το οποίο μέχρι στιγμής ασκούσε το κράτος μέσω της Υπηρεσίας Πολτικής Αεροπορίας, το τμήμα Μεταφορών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ καταγγέλλει το ξεπούλημα των βασικών αυτών υποδομών της χώρας, το στήσιμο των οποίων πλήρωσε ο Έλληνας φορολογούμενος και που επί σειρά ετών αποτέλεσαν μοχλό της τουριστικής ανάπτυξης - και όχι μόνο - των τοπικών κοινωνιών που αυτοί εξυπηρετούσαν και μέχρι σήμερα εξακολουθούν να εξυπηρετούν.
Καταγγέλλουμε τη βίαιη και άνευ όρων υπαγωγή του δικαιώματος διοίκησής τους στο ΤΑΙΠΕΔ με τελικό στόχο να γίνουν επί της ουσίας μέσω συμβάσεων παραχώρησης βορά στην ιδιωτική πρωτοβουλία, η οποία, ως εκ της φύσεώς της, στοχεύει σε άμεσα κέρδη, με όσες θυσίες κάτι τέτοιο συνεπάγεται για τις παρεχόμενες υπηρεσίες από άποψη ασφάλειας στη διεξαγωγή ενός τόσο πολύπλευρου και ευαίσθητου αντικειμένου όπως το αεροπορικό έργο.
Καταγγέλλουμε την παντελή αδιαφορία που επιδεικνύει η μνημονιακή κυβέρνηση ως προς τον έντονα κοινωνικό χαρακτήρα των αερολιμένων που βρίσκονται σε απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές, στις οποίες η μετάβαση με ακτοπλοϊκά μέσα μοιάζει πολλές φορές με εφιάλτη, αλλά και την ίδια την παράκαμψη των αμυντικών μηχανισμών της χώρας, καθώς σε μία σειρά κρατικών αεροδρομίων – χρόνια τώρα – η πολιτική «συγκατοικεί» με την πολεμική αεροπορία, μηχανισμούς τους οποίους μόνο η δημόσια διοίκηση ενός αερολιμένα μπορεί να εγγυηθεί.
Τέλος, καταγγέλλουμε τη μονομερή και εντελώς μονοδιάστατη αντίληψη της λειτουργίας ενός αερολιμένα ως πολυτελούς εμπορικού κέντρου, με πλήρη αποσιώπηση της βασικής λειτουργίας του, η οποία συνίσταται στην ασφαλή διακίνηση εμπορευμάτων και επιβατών, καθώς και την πλήρη αποσιώπηση της γεωπολιτικής σημασίας της διαχείρισης των αερολιμένων σε μία τόσο ευαίσθητη από γεωπολιτική άποψη περιοχή όπως αυτή της ελληνικής επικράτειας.
Το άλλοθι της κυβέρνησης για επέκταση και αναβάθμιση των περιφερειακών αεροδρομίων μέσω επενδύσεων που θα πραγματοποιήσουν σε αυτά οι παραχωρησιούχοι ιδιώτες σύντομα θα διαψεσθεί, λόγω της διογκούμενης ύφεσης που προκαλεί η πανθομολογούμενη ευρωπαϊκή και όχι μόνο οικονομική κρίση. Και ποια καλύτερη απόδειξη υπάρχει για του λόγου το αληθές από τον ίδιο το μεγαλύτερο αερολιμενα της χώρας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», η ιδιωτική διαχείριση του οποίου απέφερε εκτόξευση των τελών που πληρώνει ο επιβάτης σε σχέση με τα υπόλοιπα, «υποβαθμισμένα» κατά τη λογική της κυβέρνησης δημόσια αεροδρόμια, καθιστώντας τον έτσι ως έναν από τους ακριβότερους αερολιμένες της Ευρώπης, γεγονός που φυσικά είχε καθοριστικό αντίκτυπο στην ίδια την αεροπορική του κίνηση.
Είμαστε αντίθετοι στον περιορισμό και την εξ αυτού υποβάθμιση του έργου που επιτελεί το εξειδικευμένο προσωπικό της ΥΠΑ και καλούμε τους εργαζόμενους, αλλά και ολόκληρη την κοινωνία σε επαγρύπνηση με στόχο την αποτροπή των σχεδίων της τρόικας και της τρικομματικής κυβέρνησης, οι οποίες βλέπουν την όποια πτυχή της κρατικής δραστηριότητας μέσα από το πρίσμα ενός άκρατου και βάρβαρου νεοφιλελευθερισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου