Να μην εφαρμόσουν την παραγγελία του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών για
αναστολή των διαδικασιών ιθαγένειας καλεί τις αποκεντρωμένες διοικήσεις και τους
δήμους ο Συνήγορος του Πολίτη, αμφισβητώντας ευθέως τη νομιμότητά της. Έχοντας
ήδη δεχθεί σχετικές αναφορές, η ανεξάρτητη αρχή τονίζει ότι οι αρμόδιες
υπηρεσίες οφείλουν να εφαρμόσουν τον ισχύοντα νόμο μέχρι αυτός να τροποποιηθεί ή
να αντικατασταθεί από άλλη ρύθμιση. Υπογραμμίζει δε ότι το υπουργείο Εσωτερικών,
στην περίπτωση που προχωρήσει σε αλλαγή της νομοθεσίας μετά τη δημοσίευση της
απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, πρέπει να λάβει όλα τα απαιτούμενα
μέτρα για τον σεβασμό των δικαιωμάτων όσων ήδη έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του
ισχύοντος νόμου και για την προστασία των ανήλικων παιδιών αλλοδαπών που δεν
έχουν γνωρίσει άλλη χώρα εκτός της Ελλάδας.
"Κάθε απόκλιση θα ήταν παράνομη ή και αξιόποινη, ενώ τυχόν εγκύκλιος δεν απαλλάσσει από την ευθύνη" προειδοποιεί συγκεκριμένα ο ΣτΠ τους δήμους και τις αποκεντρωμένες διοικήσεις. Ο Συνήγορος εκφράζει την έντονη ανησυχία του για το έγγραφο Αθανασίου, που αναστέλλει τις διαδικασίες απονομής ιθαγένειας "ενόψει προσεχούς δημοσιεύσεως της αποφάσεως του ΣτΕ". "Η άτυπη διαρροή πιθανολογούμενης απόφασης δικαστηρίου δεν αρκεί για να θεμελιώσει αναστολή διατάξεων ισχύοντος νόμου" υπογραμμίζει.
Σύμφωνα με τον Συνήγορο, στην περίπτωση που διατάξεις νόμου κριθούν τελικά αντισυνταγματικές, ακυρώνονται μόνο συγκεκριμένες διοικητικές πράξεις. "Για την επέκταση των αποτελεσμάτων της απόφασης σε άλλες πράξεις ή εκκρεμείς διαδικασίες το αρμόδιο υπουργείο οφείλει να αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία, μέχρι δε την ολοκλήρωσή της να παράσχει οδηγίες για προσωρινή διευθέτηση της μεταβατικής κατάστασης, με σεβασμό στην αρχή της χρηστής διοίκησης και στα δικαιώματα όσων έχουν ήδη υπαχθεί στις διατάξεις που πρόκειται να τροποποιηθούν" αναφέρει.
Παράλληλα, ο Συνήγορος επισημαίνει ότι εκτός από τα ζητήματα νομιμότητας, "η αιφνίδια και αποσπασματική αναστολή της διαδικασίας κτήσης ιθαγένειας λόγω γέννησης ή φοίτησης προξενεί σοβαρότατα ουσιαστικά προβλήματα". Όπως παρατηρεί, "οι επίμαχες διατάξεις αφορούν μόνον ανηλίκους ή προσφάτως ενηλικιωθέντες αλλοδαπούς, οι οποίοι γεννήθηκαν, σπούδασαν και διαβιούν επί μακρόν στην Ελλάδα υπό καθεστώς νομιμότητας και χωρίς να έχουν γνωρίσει άλλη χώρα ή ζήσει σε άλλη κοινωνία εκτός της ελληνικής. Για τα παιδιά αυτά, ο νομοθέτης προέβλεψε (και μάλιστα με σημαντική καθυστέρηση, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές έννομες τάξεις) μια συγκεκριμένη διέξοδο, όπως αυτή αποτυπώθηκε στον σχετικό νόμο" υπογραμμίζει.
"Τυχόν μετάβαση σε οποιοδήποτε νέο καθεστώς δεν πρέπει να ωθήσει στο περιθώριο, ως νομικά μετέωρους, χιλιάδες ευάλωτους, λόγω ηλικίας, κατοίκους της χώρας μας, αλλά πρέπει να συνδυασθεί με ταυτόχρονη θέσπιση εναλλακτικών ρυθμίσεων" σημειώνει ο ΣτΠ. Αναφέρει έτσι πως απαιτείται τουλάχιστον επανασχεδιασμός του πλαισίου που θα διέπει τη νομιμότητα διαμονής όσων προετοιμάζονταν καλόπιστα να υπαχθούν στις σημερινές διαδικασίες κτήσης ιθαγένειας, ώστε να μπορέσουν να παραμείνουν ενεργά και ενσωματωμένα μέλη της ελληνικής κοινωνίας.
www.avgi.gr
"Κάθε απόκλιση θα ήταν παράνομη ή και αξιόποινη, ενώ τυχόν εγκύκλιος δεν απαλλάσσει από την ευθύνη" προειδοποιεί συγκεκριμένα ο ΣτΠ τους δήμους και τις αποκεντρωμένες διοικήσεις. Ο Συνήγορος εκφράζει την έντονη ανησυχία του για το έγγραφο Αθανασίου, που αναστέλλει τις διαδικασίες απονομής ιθαγένειας "ενόψει προσεχούς δημοσιεύσεως της αποφάσεως του ΣτΕ". "Η άτυπη διαρροή πιθανολογούμενης απόφασης δικαστηρίου δεν αρκεί για να θεμελιώσει αναστολή διατάξεων ισχύοντος νόμου" υπογραμμίζει.
Σύμφωνα με τον Συνήγορο, στην περίπτωση που διατάξεις νόμου κριθούν τελικά αντισυνταγματικές, ακυρώνονται μόνο συγκεκριμένες διοικητικές πράξεις. "Για την επέκταση των αποτελεσμάτων της απόφασης σε άλλες πράξεις ή εκκρεμείς διαδικασίες το αρμόδιο υπουργείο οφείλει να αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία, μέχρι δε την ολοκλήρωσή της να παράσχει οδηγίες για προσωρινή διευθέτηση της μεταβατικής κατάστασης, με σεβασμό στην αρχή της χρηστής διοίκησης και στα δικαιώματα όσων έχουν ήδη υπαχθεί στις διατάξεις που πρόκειται να τροποποιηθούν" αναφέρει.
Παράλληλα, ο Συνήγορος επισημαίνει ότι εκτός από τα ζητήματα νομιμότητας, "η αιφνίδια και αποσπασματική αναστολή της διαδικασίας κτήσης ιθαγένειας λόγω γέννησης ή φοίτησης προξενεί σοβαρότατα ουσιαστικά προβλήματα". Όπως παρατηρεί, "οι επίμαχες διατάξεις αφορούν μόνον ανηλίκους ή προσφάτως ενηλικιωθέντες αλλοδαπούς, οι οποίοι γεννήθηκαν, σπούδασαν και διαβιούν επί μακρόν στην Ελλάδα υπό καθεστώς νομιμότητας και χωρίς να έχουν γνωρίσει άλλη χώρα ή ζήσει σε άλλη κοινωνία εκτός της ελληνικής. Για τα παιδιά αυτά, ο νομοθέτης προέβλεψε (και μάλιστα με σημαντική καθυστέρηση, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές έννομες τάξεις) μια συγκεκριμένη διέξοδο, όπως αυτή αποτυπώθηκε στον σχετικό νόμο" υπογραμμίζει.
"Τυχόν μετάβαση σε οποιοδήποτε νέο καθεστώς δεν πρέπει να ωθήσει στο περιθώριο, ως νομικά μετέωρους, χιλιάδες ευάλωτους, λόγω ηλικίας, κατοίκους της χώρας μας, αλλά πρέπει να συνδυασθεί με ταυτόχρονη θέσπιση εναλλακτικών ρυθμίσεων" σημειώνει ο ΣτΠ. Αναφέρει έτσι πως απαιτείται τουλάχιστον επανασχεδιασμός του πλαισίου που θα διέπει τη νομιμότητα διαμονής όσων προετοιμάζονταν καλόπιστα να υπαχθούν στις σημερινές διαδικασίες κτήσης ιθαγένειας, ώστε να μπορέσουν να παραμείνουν ενεργά και ενσωματωμένα μέλη της ελληνικής κοινωνίας.
www.avgi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου