Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2013

Ποιος θέλει να διαλύσει τα δημόσια Πανεπιστήμια;

Γιατί ο υπουργός παιδείας κύριος Αρβανιτόπουλος πρόσφατα δήλωσε πως θα συζητήσει με τις τράπεζες για τη δημιουργία άτοκων φοιτητικών δανείων; Γιατί δεν απάντησε ποτέ στα πέντε ερωτήματα της συνόδου των πρυτάνεων αλλά τους δίνει με τον τρόπο του ραντεβού στα δικαστήρια*; Γιατί τελικά η κυβέρνηση απογυμνώνει τα πανεπιστήμια καταργώντας ολόκληρες υπηρεσίες δημιουργώντας εικόνα πλήρους διάλυσης;
Ρεπορτάζ Φωτεινή Λαμπρίδη.
H θα κερδηθεί αυτός ο αγώνας για να παραμείνουν δημόσια τα πανεπιστήμια ή θα ανοίξει η πόρτα των ιδρυμάτων για τις εταιρείες και την καταβολή διδάκτρων. Αυτό είναι το διακύβευμα που έχει συσπειρώσει κι άλλους κλάδους γύρω από τον αγώνα των διοικητικών υπαλλήλων των πανεπιστημίων ,την ώρα που η πολιτεία καταπατά και σε αυτή την περίπτωση κάθε νομικό δικαίωμα των εργαζομένων να υπερασπιστούν τη δημόσια και δωρεάν παιδεία.
Οι διοικητικοί υπάλληλοι των ΑΕΙ, βρίσκονται στην 8η εβδομάδα απεργίας (νέα πενθήμερη έως την 1η Νοεμβρίου) με τη συμμετοχή και των ομοσπονδιακών όχι μόνο των πρωτοβάθμιων σωματείων. Πριν λίγες ημέρες βρέθηκαν αντιμέτωποι με ένα δίλημμα «να απογραφώ ή όχι». Μέχρι και μία ημέρα πριν την ψήφιση της τροπολογίας στη Βουλή, κατατέθηκαν πολλά «ΟΧΙ» με τη μορφή υπεύθυνων δηλώσεων μη συμμετοχής στην απογραφή, οι οποίες και διαβιβάστηκαν στο Υπουργείο Παιδείας. Όπου έγινε απόπειρα να καταγραφεί η αυθόρμητη διάθεση του κλάδου απέναντι στον εκβιασμό των απολύσεων, τα ποσοστά ήταν συντριπτικά (620 δηλώσεις μη απογραφής στο ΕΚΠΑ και 180 στο ΕΜΠ). Παρά τα εκβιαστικά διλήμματα από την πλευρά της πολιτείας και τις παρεμβάσεις της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας, που είχαν σαν αποτέλεσμα να αυτοαπογραφούν κάποιοι εργαζόμενοι, η συμμετοχή στην απεργία είναι συντριπτική έως και 100% .
“Το γεγονός ότι ο κλάδος των εργαζομένων στα πανεπιστήμια κατάφερε να δώσει έναν τόσο μεγάλο απεργιακό αγώνα με τέτοια συμμετοχή, οδήγησε την κυβέρνηση να χρησιμοποιήσει σχεδόν ολόκληρο το νομικό οπλοστάσιο που θα χρησιμοποιούσε μόνο μια ακραία αντιδημοκρατική κυβέρνηση” λέει στο tvxs.gr η Ειρήνη Δαφέρμου, μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου Ομοσπονδιών Διοικητικού Προσωπικού στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. “Χάρη στους αγώνες μας δεν έχουν βγει λίστες διαθεσίμων και η κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να δώσει καν τις λίστες της πρώτης διαθεσιμότητας ολοκληρωμένες στην Τρόϊκα ενώ δεν έχουν καταρτιστεί καν οι πίνακες για τη δεύτερη διαθεσιμότητα. Αυτό δεν είναι δική μας εκτίμηση, εκφράστηκε από τον σύμβουλο του Υπουργού παιδείας”
Οι εργαζόμενοι τονίζουν πως ο αγώνας τους δεν είναι συντεχνιακός αλλά έχει ως προμετωπίδα την προάσπιση του δημόσιου και δωρεάν πανεπιστημίου.
“Η κοινή υπουργική απόφαση καταργεί το σύνολο των θέσεων, απογυμνώνει τα πανεπιστήμια από ολόκληρες υπηρεσίες, η φύλαξη παραδείγματος χάρη καταργείται. Αν υποθέσουμε πως δεν είναι στην πρόθεσή τους να μείνουν αφύλακτα τα πανεπιστήμια τότε πρέπει να αναρωτηθούμε ποια εταιρεία σεκιούριτι θα έρθει. Αν φύγουν οι διοικητικοί όπως επιθυμεί η κυβέρνηση και η Τρόϊκα θα μπουν εταιρείες να αναλάβουν εργολαβικά την καθαριότητα, τη φύλαξη κλπ. “ καταλήγει η κα Δαφέρμου.
Οι εργαζόμενοι τονίζουν πως αυτές οι μετακυλίσεις του εργασιακού κόστους από το κράτος στα πανεπιστήμια ανοίγουν τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση τους αφού ο προϋπολογισμός των πανεπιστημίων έχει μειωθεί κατά 40% και επομένως θα στηριχθούν από εταιρείες και την καθιέρωση διδάκτρων.
"Στην ουσία η εικόνα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στα πανεπιστήμια είναι η εικόνα της επόμενης μέρας” τονίζει η Μαρλέν Λογοθέτη, μέλος της απεργιακής επιτροπής εργαζομένων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. “Μέχρι να αναλάβουν οι εργολάβοι, δεν θα υπάρχουν πανεπιστήμια. Οι 1350 εργάζονται σε εργαστήρια, βιβλιοθήκες, σε κλινικές... Αυτή τη στιγμή έχουμε μία εικόνα πλήρους διάλυσης.”
Η Μαρλέν Λογοθέτη και η Ειρήνη Δαφέρμου υπογραμμίζουν πως ο αγώνας των διοικητικών αγκαλιάζεται από την πλειοψηφία των φοιτητών και από αρκετούς καθηγητές. Σε αρκετά πανεπιστήμια απεργούν και οι καθηγητές , οι σύλλογοι μελών ΔΕΠ. Στο πολυτεχνείο απεργεί το σύνολο των συλλόγων και οι φοιτητές σε μεγάλη πλειοψηφία. “Ο κάθε φοιτητής , ο κάθε γονιός πρέπει να καταλάβει πως αν χάσουμε δεν θα μπορέσει να αποφοιτήσει μεγάλο μέρος φοιτητών. Πόσοι θα έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν δίδακτρα;” καταλήγουν.
Η συνέχιση των κινητοποιήσεών τους είναι δεδομένη. “Για μας δεν υπάρχει άλλη λύση” μας λέει η Ειρ. Δαφέρμου "Σε λίγο θα γιορτάσουμε την 17η Νοέμβρη. Το σύνθημα Ψωμί – Παιδεία – Ελευθερία είναι στο σήμερα. Καλούμε το σύνολο της κοινωνίας να πει όχι. Μιλάμε για ένα ανοιχτό κέντρο αγώνα για όλους”.
Τα προβλήματα της Παιδείας δεν λύνονται στα δικαστήρια
Στη Συνέντευξη Τύπου που δόθηκε από το Προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων, όπου συμμετείχαν εκπρόσωποι των διοικήσεων 13 Πανεπιστημίων, έγινε ευρύτατη παρουσίαση από πλευράς Πρυτάνεων των μεγάλων λειτουργικών αδιεξόδων που αντιμετωπίζουν τα Ιδρύματά τους, εξαιτίας του μέτρου της διαθεσιμότητας.
Ο Προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων, καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος, Πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, μεταξύ άλλων, δήλωσε ότι τα Πανεπιστήμια υπολειτουργούν ως αποτέλεσμα των αντιδράσεων και του λειτουργικού αδιεξόδου, το οποίο έχει προκαλέσει η διαθεσιμότητα 1.349 διοικητικών υπαλλήλων.
Οι διοικήσεις των Πανεπιστημίων προσπαθούν να διαχειριστούν μια εξαιρετικά δυσχερή κατάσταση και να κρατήσουν τα Πανεπιστήμια ανοιχτά. Οι συμβολικές αναστολές λειτουργίας που αποφάσισαν πολλές Σύγκλητοι έχουν επικοινωνιακό χαρακτήρα και απευθύνονται στην κοινωνία και στην Πολιτεία κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς διαπιστώνουν το αδιέξοδο και στέλνουν μία κραυγή αγωνίας για όσα συμβαίνουν, αλλά και για όσα πρόκειται να συμβούν, εφόσον εφαρμοστεί τελικά το μέτρο της διαθεσιμότητας.
Πέντε ερωτήσεις
Επίσης, ο Προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων υπέβαλε 5 ερωτήσεις προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, οι οποίες θα έπρεπε να είχαν απαντηθεί πριν την αναφορά του Υπουργού στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου.
Ερώτηση 1η: Ποια μέθοδος αξιολόγησης, ποια κριτήρια και ποια διαδικασία υποστήριξαν την απόφαση για την κατάργηση 1.349 θέσεων διοικητικών υπαλλήλων στα 8 ΑΕΙ; Γιατί δε δημοσιοποιείται η εισήγηση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων προς το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, βάσει της οποίας ελήφθη η απόφαση για τη διαθεσιμότητα;
Ερώτηση 2η: Με ποιο σκεπτικό απορρίφθηκαν τα σχέδια αξιολόγησης που υπέβαλαν τα Πανεπιστήμια, όπως τους ζητήθηκε; Γιατί δε δημοσιοποιήθηκε το σκεπτικό της απόρριψης;
Ερώτηση 3η: Βάσει ποιου Νόμου και ποιου Άρθρου του Συντάγματος το Υπουργείο προχώρησε μονόπλευρα, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των Πανεπιστημίων, στην κατάργηση διοικητικών θέσεων στα αυτοδιοικούμενα Ιδρύματα;
Ερώτηση 4η: Γνωρίζει το Υπουργείο ότι τα Πανεπιστήμια βρίσκονται προ λειτουργικού αδιεξόδου μετά την κατάργηση 1.349 θέσεων διοικητικού προσωπικού; Τι σκοπεύει να κάνει για να βοηθήσει τα Πανεπιστήμια να λειτουργήσουν, σύμφωνα και με την συνταγματική επιταγή;
Ερώτηση 5η: Γιατί η κυβέρνηση δεν προχώρησε στη μόνη αξιόπιστη μέθοδο αξιολόγησης των διοικητικών δομών των Πανεπιστημίων, τη γνωστή και ως Πρόκληση 56, που η ίδια είχε ξεκινήσει την προηγούμενη χρονιά; Τι φοβάται η κυβέρνηση και δεν προχωρά την έγκριση του προγράμματος διοικητικής αναδιάρθρωσης των Πανεπιστημίων;
Τέλος ο Προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων, καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος υπέβαλε την παρακάτω πρόταση για την άρση του σημερινού αδιεξόδου. Η κατάσταση έχει φθάσει σε αδιέξοδο. Ο Υπουργός κατέφυγε στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου. Τα 8 Πανεπιστήμια καταφεύγουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, καταθέτοντας αίτηση ακυρώσεως και αίτηση αναστολής της ΚΥΑ περί διαθεσιμότητας. Τα προβλήματα της Παιδείας όμως δεν λύνονται στα δικαστήρια.
Η Παιδεία απαιτεί συμφωνίες, διάλογο και συνεργασίες. Για το λόγο αυτό προτείνουμε στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων να αναθεωρήσει τη στάση του. Να αναστείλει την εφαρμογή της ΚΥΑ για τη διαθεσιμότητα. Να συζητήσει με τα Πανεπιστήμια τα προβλήματα που υπάρχουν και να συμφωνηθεί από κοινού μία διαδικασία αξιολόγησης των διοικητικών δομών τους, που να στηρίζεται σε επιστημονικές μεθόδους, να είναι τεκμηριωμένη και γι’ αυτό κοινά αποδεκτή. Τα Πανεπιστήμια δεσμεύονται να αποδεχθούν όποιο αποτέλεσμα προκύψει από τη συμφωνημένη αυτή διαδικασία. Είναι ο μόνος τρόπος να αρθεί το αδιέξοδο . Σε κάθε άλλη περίπτωση ο χειμώνας προοιωνίζεται βαρύς για την Παιδεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου