Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2012

Τετραετία - εφιάλτη με μέτρα 18,9 δισ. ευρώ

Παναγόπουλος Θάνος
 
Με μια εφιαλτική τετραετία, που θα εξοντώσει ακόμη περισσότερα νοικοκυριά μέσα από μέτρα ύψους 18,9 δισ. ευρώ (18.886 εκατ. ευρώ), απειλεί την ελληνική κοινωνία το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2013 - 2016» που κατέθεσε προχθές στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας μαζί με τον προϋπολογισμό του 2013, τον σκληρότερο και ταξικότερο των τελευταίο δεκαετιών. Με το ΜΠΔΣ, όχι μόνο επιβάλλονται νέα μέτρα ύψους 14,2 δισ. ευρώ -αντί για 13,5 δισ. ευρώ όπως ανέφερε η κυβερνητική προπαγάνδα- ώς το 2014 (από αυτά, τα 7,6 δισ. ευρώ θα προέλθουν από περικοπές δαπανών και τα 6,7 δισ. ευρώ από αυξήσεις σε φόρους), αλλά, προς διάψευση των πρωθυπουργικών δεσμεύσεων ότι “αυτά τα μέτρα είναι τα τελευταία”, προαναγγέλλονται και άλλα -άγνωστα ως τώρα- μέτρα ύψους 4,6 δισ. ευρώ και για τη διετία 2015-2016 (ποσό που προφανώς θα αυξηθεί λόγω των υπεραισιόδοξων στόχων σε ύφεση, άρα και εσόδων κ.λπ., καθώς από το παγκόσμιο ρεκόρ ύφεσης η Ελλάδα θα πρέπει να ανατρέψει όλες τις οικονομετρικές γνωματεύσεις και εμπειρίες για να εμφανίσει -έτσι προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο- ανάπτυξη... 3,5%!).
11 δισ. τα μέτρα του 2013
Με τον προϋπολογισμό, επιβάλλεται βάναυσα για το 2013 (χρονιά που θα είναι η 6η συνεχόμενη με ύφεση και η οποία θα ξεπερνά το 25%) ένα νέο σοκ με μέτρα 11 δισ. ευρώ (και αυτά τα 10.983 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8.993 εκατ. ευρώ αφορούν τις δαπάνες και τα 1,99 εκατ. ευρώ τα έσοδα, ασφαλώς δεν έχουν καμία σχέση με τα 9,5 δισ. ευρώ που έλεγαν οι κυβερνητικοί), εκ των οποίων 1,7 δισ. ευρώ αφορούν σε περικοπές μισθών και 5,5 δισ. ευρώ σε μειώσεις συντάξεων! Παράλληλα, συνεχίζεται ο μεθοδευμένος ακρωτηριασμός του κράτους με «μαχαίρι» σε κοινωνικές παροχές, δημόσιες επενδύσεις, υγεία και εκπαίδευση, ενώ το ξεπούλημα κρατικού πλούτου θα λάβει μορφή χιονοστιβάδας, με 46 πακέτα ιδιωτικοποιήσεων ώς το 2016 (!) για έσοδα 9,51 δισ. ευρώ. Παράλληλα, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα συμπιεσθεί το 2013 σε 6,85 δισ. ευρώ, όσο δηλαδή θα διαμορφωθεί και εφέτος μετά τον δραματικό ακρωτηριασμό του σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη των 7,3 δισ. ευρώ, ως θυσία στον Μολώχ του Μνημονίου παρά την υφεσιακή επίπτωση.
Ο φαύλος κύκλος «δημοσιονομική προσαρμογή - ύφεση - μη επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων» κατοπτρίζεται στο νέο Μεσοπρόθεσμο σε όλα τα μακροικονομικά και τα δημοσιονομικά πεδία, ειδικά δε σε ό,τι αφορά στην απασχόληση, αφού η μείωση της οικονομικής δραστηριότητας, εξαιτίας ακριβώς αυτής της επιβαλλόμενης λιτότητας, ανεβάζει το ποσοστό ανεργίας για το 2012 στο 22,4%, ενώ η τάση του σχετικού δείκτη που κατέχει και τυπικώς από τον Ιούλιο τα θλιβερά «πρωτεία» στην Ευρώπη, αναμένεται να είναι αυξητική στα υπόλοιπα χρόνια και να διαμορφωθεί στο 22,4% το 2013, στο 22,5% το 2014, στο 23,0% το 2015 και στο 23,5% το 2016. Και η τραγωδία της ελληνικής οικονομίας κορυφώνεται με το υπ' αριθμόν ένα πρόβλημα να γιγαντώνεται, αφού το 2013, παρ' όλα τα μέτρα, το δημόσιο χρέος αυξάνεται και πλέον είναι "φως φανάρι" πως είναι μη βιώσιμο!
Ειδικά για τη χρονιά που έρχεται, ο νέος προϋπολογισμός φέρνει νέα μέτρα ύψους 10,98 δισ. ευρώ, τα οποία (λόγω ύφεσης) υπολογίζεται πως θα αποδώσουν στην πράξη 9,4 δισ. ευρώ, μειώνοντας ισόποσα το έλλειμμα. Με αυτά επιδιώκεται οριακό πρωτογενές πλεόνασμα 748 εκατ. ευρώ (0,4% του ΑΕΠ το 2013) -πρόβλεψη που, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν βρήκε σύμφωνη την τρόικα, καθώς το οικονομικό επιτελείο επέλεξε να εγγράψει θετικό αντί για μηδενικό αποτέλεσμα- και έλλειμμα γενικής κυβέρνησης (δηλαδή μαζί με τους τόκους) 9,4 δισ. ευρώ.
Τα φορολογικά έσοδα αναμένεται να μειωθούν -λόγω ύφεσης- κατά 5,6% και οι πρωτογενείς δαπάνες να περισταλούν κατά 6,2%. Το σύνολο των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού, πλην χρεωλυσίων, αναμένεται να μειωθεί κατά 9,8%. Η ύφεση το 2012 εκτιμάται πλέον στο 6,5% του ΑΕΠ. Η πτώση στην ιδιωτική κατανάλωση είναι πολύ μεγαλύτερη (7,7% εφέτος και 7% το 2013). Οι επενδύσεις αναμένεται και αυτές να συρρικνωθούν το 2013 κατά 3,7%, ενώ το ποσοστό ανεργίας αναμένεται να αυξηθεί και πάλι στο 22,8% από 22,4% εφέτος. Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων εφέτος και το 2013 διαμορφώνεται στα 6,85 δισ. ευρώ. Η πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους -και ενώ η αγορά «στενάζει» από έλλειψη ρευστότητας- προς ιδιώτες κατανέμεται σε 3,5 δισ. ευρώ εφέτος και 3,5 δισ. ευρώ το 2013.
«Μαύρα τα μαντάτα» για ανεργία και ιδιωτική κατανάλωση
“Κρανίου τόπο” απεικονίζει για το επόμενο έτος το σχέδιο του προϋπολογισμού, κάνοντας λόγο για ύφεση 4,5% για το 2013, έναντι 6,5% εφέτος, ωστόσο οι περισσότεροι διεθνείς οίκοι και οργανισμοί προβλέπουν μεγαλύτερη συρρίκνωση της οικονομίας, με το ΔΝΤ να θεωρεί πως ένα ποσοστό γύρω στο 5% φαντάζει πιο «πειστικό».
Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να αυξηθεί περαιτέρω το 2013 και συγκεκριμένα να διαμορφωθεί στο 22,8% του εργατικού δυναμικού της χώρας λόγω της συνέχισης της ύφεσης της οικονομίας που θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση και της απασχόλησης κατά 2,1%.
Η πολιτική λιτότητας και η συνεπαγόμενη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος σε συνδυασμό και με την αύξηση της ανεργίας, αναμένεται να οδηγήσει και σε μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης, η οποία σε σταθερές τιμές προβλέπεται να είναι μεγαλύτερη του 7%. Αντίθετα, πιο «αισιόδοξες» είναι οι εκτιμήσεις για τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών, οι οποίες προβλέπεται ότι θα αυξηθούν κατά 2,6% (κάτι που σε ένα βαθμό οφείλεται εμμέσως και στην αδυναμία των Ελλήνων να αγοράσουν σε μεγάλο βαθμό τα παραγόμενα εγχώρια αγαθά) και τις εισαγωγές να μειώνονται κατά 5,2%, πρωτίστως λόγω της δραματικής υποχώρησης του εισοδήματος, κάτι που αποδεικνύει και την ταχύτατη υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων.
Ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί σημαντικά το 2013 επηρεαζόμενος κυρίως από τη χαμηλή εγχώρια ζήτηση (η κυβέρνηση ευελπιστεί πως σε αυτό θα συνεισφέρουν και οι διαρθρωτικές αλλαγές που προσδοκά να βελτιώσουν τη λειτουργία των αγορών).
Με εκπτώχευση αντί νοικοκυρέματος η περιστολή δαπανών
«Μισθοί - συντάξεις - επιδόματα» είναι στο στόχαστρο της πολιτικής «περιστολής δαπανών» στα Δημόσιο, καθώς οι απολαβές των υπαλλήλων του και οι συντάξεις που χορηγεί περικόπτονται παντοιοτρόπως.
Όσον αφορά τις δαπάνες, αναμένεται το 2013 μείωση κατά 9,8% σε ετήσια βάση, ήτοι στα 55,8 δισ. ευρώ, έναντι 61,8 δισ. ευρώ το 2012. Οι πρωτογενείς δαπάνες θα επιχειρηθεί να συγκρατηθούν από 47,5 δισ. ευρώ φέτος στα 44,65 δισ. ευρώ το 2013 (-6,2%). Την ίδια στιγμή, οι δαπάνες για τόκους θα είναι το 2013 στα 11,7 δισ. ευρώ.
Οι δαπάνες αποδοχών και συντάξεων θα συμπιεσθούν σε 17.511 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 2.051 εκατ. ευρώ ή 10,5% σε σχέση με την εκτίμηση πραγματοποίησης του 2012 (19.562 εκατ. ευρώ).
Ο προϋπολογισμός κάνει λόγο στο σκέλος των κρατικών δαπανών για:
* «Εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους» (“περικοπές απολαβών” στην ξύλινη τεχνοκρατική γλώσσα...) μέσω της εφαρμογής του ενιαίου μισθολογίου, της μείωσης του αριθμού των υπαλλήλων ορισμένου χρόνου, της αναστολής της ωρίμανσης, της μείωσης των υπερωριών, συμβουλίων και επιτροπών, της εισαγωγής της μερικής απασχόλησης και της άδειας άνευ αποδοχών.
* «Εξορθολογισμό δαπανών για συντάξεις (δηλαδή, πάλι περικοπές απολαβών...) με τη μείωση των εφάπαξ και τη διόρθωση των κύριων και των επικουρικών συντάξεων.
* «Βελτίωση της λειτουργίας των ΔΕΚΟ» μέσω της μείωσης του μισθολογικού κόστος (ήτοι και άλλες περικοπές απολαβών...) και του λειτουργικού κόστους, καθώς και της αύξησης των εσόδων.
* «Εξορθολογισμό των κοινωνικών επιδομάτων» (καμία πρωτοτυπία πλέον... και εδώ περικοπές απολαβών...) με επανεκτίμηση κοινωνικών προγραμμάτων, αναμόρφωση του συστήματος αναπηρικών συντάξεων, αυστηρότερο έλεγχο των στοιχείων των δικαιούχων, αλλαγές στα των δικαιούχων ΟΕΕ, ΟΕΚ, ΟΑΕΔ κ.λπ.
* «Μείωση των λειτουργικών δαπανών» με μείωση των αντίστοιχων οροφών των υπουργείων και εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος προμηθειών.
* «Εξορθολογισμό των προϋπολογισμών των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ» μέσω της μείωσης των επιχορηγήσεων και κλείσιμο ή συγχώνευση φορέων.
* «Εξορθολογισμό του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων» με μείωση του εθνικού σκέλους (ακόμη ένας υφεσιογόνος παράγοντας της οικονομίας) και περιορισμό του διοικητικού κόστους του ΕΣΠΑ.
* «Βελτίωση του τομέα Υγείας» με μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης μέσα από δράσεις, όπως σύστημα κεντρικών προμηθειών στα νοσοκομεία, εισαγωγή νέου χάρτη υγείας, με πλήρη εφαρμογή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, νέα τιμολόγηση φαρμάκων κ.λπ.
Η ύφεση συρρικνώνει τα έσοδα
Η ύφεση αποτελεί τον βασικότερο λόγο για τη μείωση των εσόδων που αναμένει το κράτος από φόρους το 2013.
Στο πλαίσιο της παρατεταμένης ύφεσης της οικονομίας, το γενικό σύνολο εσόδων, προ μείωσης επιστροφών, για το οικονομικό έτος 2013 προβλέπεται ότι θα σημειώσει περαιτέρω μείωση κατά 4,2%, έναντι των εκτιμήσεων πραγματοποιήσεων του 2012, και θα διαμορφωθεί στα 49.223 εκατ. ευρώ
Πέραν της ύφεσης της οικονομίας, αρνητική επίδραση στα έσοδα αναμένεται από:
* Τη μείωση των φορολογητέων εισοδημάτων που προκύπτει από τις περικοπές του Δημοσίου ειδικά επί των ειδικών μισθολογίων (πλην ένστολων), της επέκτασης του ενιαίου μισθολογίου στις ΔΕΚΟ, της περικοπής των εποχικών επιδομάτων εορτών και αδείας, της μείωσης των προσλήψεων, της μείωσης στις κύριες και επικουρικές συντάξεις, καθώς και των κοινωνικών επιδομάτων.
* Τη μείωση των συνταξιοδοτικών/ασφαλιστικών εισφορών, ως απόρροια των ως άνω μειώσεων και περικοπών,
* Τη μείωση των εισπράξεων ΦΠΑ λόγω της μείωσης των λειτουργικών δαπανών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και του περιορισμού της φαρμακευτικής δαπάνης.
Αντίθετα, αύξηση των εσόδων προβλέπεται από τις εξής παρεμβάσεις:
* Τη μείωση των επιστροφών ΦΠΑ στους αγρότες (μείωση του συντελεστή επιστροφής από 11% σε 6%),
* τη μείωση της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης των αγροτών από το 95% στο 80% του μειωμένου ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης,
* τη μείωση των φοροαπαλλαγών για τις οικογένειες με τέκνα,
* την αύξηση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων που προκύπτει από την επέκταση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης κατά δύο έτη,
* την επιβολή φόρου ανάλογα με το τονάζ (tonnage) των πλοίων του ελληνικού εμπορικού στόλου,
* την εναρμόνιση της φορολογίας στην αγορά των παιγνίων με συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στα έσοδα της ΟΠΑΠ ΑΕ ίση με 30% επί του μικτού κέρδους από τα παίγνια που προβλέπονται στην από 15/12/2000 σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΠΑΠ Α.Ε., καθώς και της επιβολής φόρου ύψους 10% στα κέρδη των παικτών της ΟΠΑΠ Α.Ε.,
* την επιβολή τέλους καπνιζόντων σε συγκεκριμένους χώρους εστίασης και διασκέδασης.
Άμεσοι φόροι
Τα έσοδα από την άμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 19.877 εκατ. ευρώ εμφανίζοντας μείωση 4,6% έναντι των εκτιμήσεων πραγματοποιήσεων του 2012.
Τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 7.890 εκατ. ευρώ σημειώνοντας σημαντική μείωση κατά 20,6%, λόγω της υποχώρησης των εισοδημάτων.
Η προβλεπόμενη μείωση των εσόδων από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 10,1% έναντι του 2012 εμφανίζεται σημαντικά χαμηλότερη συγκρινόμενη με την υποχώρηση κατά 40,4%, η οποία καταγράφηκε το έτος 2012 έναντι του 2011.
Τα έσοδα από φόρους στην περιουσία προβλέπεται ότι θα συνεχίσουν να αυξάνονται και θα διαμορφωθούν σε 3.176 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 15,5% έναντι του 2012, λόγω κυρίως της είσπραξης μέρους χαρατσιού με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ 2012 στο έτος 2013 και της είσπραξης του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) το 2013.
Από άμεσους φόρους προηγούμενων ετών προβλέπεται να εισπραχθούν 3.307 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μεγάλη αύξηση κατά 57,5% έναντι του 2012, η οποία αποδίδεται στην είσπραξη του ΦΑΠ των ετών 2011 και 2012.
Τα έσοδα από λοιπούς άμεσους φόρους προβλέπονται μειωμένα κατά 19,1% εξαιτίας της αρνητικής επίπτωσης στα έσοδα από συνταξιοδοτικές εισφορές ως αποτέλεσμα της μείωσης του μισθολογικού κόστους στο Δημόσιο.
Έμμεσοι φόροι
Τα έσοδα από την έμμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 24.430 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση κατά 6,8% έναντι των αντίστοιχων εσόδων του 2012. Τα έσοδα από το ΦΠΑ αναμένεται να ανέλθουν σε 13.717 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση κατά 9,1% έναντι του 2012.
Τα έσοδα από λοιπούς φόρους συναλλαγών προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 651 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 2,5%, κυρίως λόγω της υστέρησης εισπράξεων από τη μεταβίβαση κεφαλαίων (ιδίως ακινήτων).
Τα έσοδα από φόρους κατανάλωσης αναμένεται να διαμορφωθούν σε 9.336 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας υστέρηση κατά 3,5% συγκριτικά με το 2012. Η μείωση που παρατηρείται στην εν λόγω κατηγορία εσόδων αποδίδεται στη σημαντική μείωση των λοιπών ΕΦΚ (καπνού κ.λπ.) κατά 7,3% έναντι του προηγούμενου έτους.
Από έμμεσους φόρους προηγούμενων ετών προβλέπονται μειωμένα έσοδα κατά 5,6% έναντι του 2012, λόγω της απουσίας εσόδων προερχόμενων από την περαίωση ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων που εμφανίστηκαν στα έσοδα των προηγουμένων ετών.
Τα έσοδα από λοιπούς έμμεσους φόρους προβλέπεται να μειωθούν κατά 8,5% και να διαμορφωθούν σε 291 εκατ. ευρώ.
“Λερναία ύδρα” το δημόσιο χρέος
Το πρόβλημα «δημόσιο χρέος» παραμένει άλυτο στον προϋπολογισμό. Με το ΑΕΠ να συρρικνώνεται στα 194 δισ. ευρώ εφέτος και να υποχωρεί περαιτέρω στα 183 δισ. ευρώ το 2013, το δημόσιο χρέος κάνει άλμα στα 340 δισ. ευρώ εφέτος και στα 346,2 δισ. ευρώ το 2013, ενώ, αν συνυπολογιστεί και το ενδοκυβερνητικό χρέος, τότε το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης θα φτάσει το 2013 στα 352,3 δισ. ευρώ!
Σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, στο 189,1% του ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί το δημόσιο χρέος το 2013, από 175,6% του ΑΕΠ το 2012.
Για το 2012, οι δαπάνες για τόκους εκτιμάται ότι θα φθάσουν στο 6% ως ποσοστό του ΑΕΠ, ενώ για το 2013 προβλέπεται στο 4,9% ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Όπως αναφέρεται στον προϋπολογισμό 2013, το χρέος της γενικής κυβέρνησης το 2012 εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 15,06 δισ. ευρώ, ενώ για το 2013 προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 5,6 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της κάλυψης του ελλείμματος.
Το χρέος της γενικής κυβέρνησης του 2012 μειώθηκε κατά 105,97 δισ. ευρώ από την ανταλλαγή των ομολόγων (PSI). Ωστόσο μέσα στο 2013 αναμένεται να αυξηθεί λόγω της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών κατά 48,5 δισ. ευρώ, της μείωσης του ενδοκυβερνητικού χρέους κατά 20,71 δισ. ευρώ και της κάλυψης του ταμειακού ελλείμματος κατά 14,94 δισ. ευρώ.
Ακόμη, σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, η συνεχιζόμενη δημιουργία ελλειμμάτων των νομικών προσώπων οδήγησε στην ανάγκη λήψης νέων μέτρων στο πλαίσιο κατάρτισης του ΜΠΔΣ 2013 - 2016. Οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις περιλαμβάνουν σχεδόν αποκλειστικά μειώσεις στις δαπάνες συνολικού ύψους 283 εκατ. ευρώ περίπου, είτε μέσω μείωσης των επιχορηγήσεων είτε μέσω περικοπών μισθών ή λειτουργικών δαπανών είτε, τέλος, μέσω συγχωνεύσεων ή καταργήσεων φορέων.
Πιο συγκεκριμένα προβλέπεται:
* Περαιτέρω μείωση της μισθολογικής δαπάνης (κατάργηση δώρων, αναστολή του κινήτρου επίτευξης στόχων, μείωση των αριθμού των συμβασιούχων κατά 10% επιπλέον του βασικού σεναρίου), που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση ύψους 90 εκατ. ευρώ περίπου.
* Συγχωνεύσεις ΑΕΙ/ΤΕΙ, οι οποίες προβλέπεται ότι θα επιφέρουν μείωση των λειτουργικών δαπανών τους κατά 110 εκατ. ευρώ.
* Συγχωνεύσεις/καταργήσεις περίπου 200 φορέων, ενώ επανεξετάζεται η σκοπιμότητα λειτουργίας άλλων 200 φορέων.
* Εφαρμογή ηλεκτρονικού συστήματος προμηθειών με στόχο την εξοικονόμηση 20 εκατ. ευρώ.
* Μείωση των επιχορηγήσεων από τον τακτικό προϋπολογισμό ύψους 63 εκατ. ευρώ.
Ιδιωτικοποιήσεις 2,58 δισ. ευρώ το 2013
Από τις ιδιωτικοποιήσεις, η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα "μπουν" στα κρατικά ταμεία έσοδα ύψους 2,58 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα πρώτα 272 εκατ. ευρώ θα εισπραχτούν τον Μάρτιο.
Ο προγραμματισμός του 2013 εντάσσει 15 περιουσιακά στοιχεία του κράτους:
1. ΟΠΑΠ 2 (2η δόση τιμήματος για την άδεια για τα 35.000 παιγνιομηχανήματα)
2. Κρατικά Λαχεία
3. IBC (2η δόση - εξόφληση)
4. ΔΕΠΑ
5. ΔΕΣΦΑ
6. Κασσιώπη
7. ΟΠΑΠ - Πώληση 33%
8. Πώληση / επαναμίσθωση 28 κτηρίων
9. ΕΛΠΕ
10. Αστέρας Βουλιαγμένης
11. ΛΑΡΚΟ
12. Αφάντου
13. Περιφερειακά Αεροδρόμια
14. Ελληνικά Ταχυδρομεία
15. Αποθηκευτικός χώρος «Νότια Καβάλα»
Παράλληλα, σύμφωνα με την εισηγητική, προωθείται επίσης η επιτάχυνση των διαδικασιών ώστε να ξεκινήσουν στο άμεσο μέλλον και οι παρακάτω αποκρατικοποιήσεις:
- πώληση μετοχών της ΕΥΑΘ,
- πώληση μετοχών της ΕΥΔΑΠ,
- πώληση μετοχών των Ελληνικών Πετρελαίων,
- πώληση των περιουσιακών στοιχείων της ΛΑΡΚΟ, εταιρείας εξόρυξης και μεταλλουργικής επεξεργασίας σιδηρονικελίου,
- πώληση επιλεγμένων περιουσιακών στοιχείων του αμυντικού τομέα της εταιρείας «Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα».
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου