Παρασκευή 9 Νοεμβρίου. Στην Μπαρακάλδο στην οδό Escuela de Artes y Oficios, στον αριθμό 11 μια ομάδα υπαλλήλων από το τέταρτο περιφερειακό δικαστήριο με την συνοδεία ενός κλειδαρά βλέπουν πως δεν έχει νόημα να χρησιμοποιήσουν το κουδούνι. Από την μπροστινή είσοδο του κτιρίου, η πόρτα είναι ανοικτή. Την ίδια περίπου στιγμή, στον τέταρτο όροφο του ίδιου κτιρίου, μια πενηντατριάχρονη ξανθιά γυναίκα τραβά μια καρέκλα δίπλα στο μεγάλο παράθυρο του διαμερίσματος της. Στην είσοδο οι υπάλληλοι και ο κλειδαράς χωρίζονται. Άλλοι με τις σκάλες και άλλοι με το ασανσέρ αρχίζουν να ανεβαίνουν. Σταματούν στον τέταρτο όροφο και κατευθύνονται προς το διαμέρισμα 4Α. Μέσα σε αυτό η Αμάγια Εγκάνα, ακούει τις φωνές στον διάδρομο και τον ήχο των εργαλείων του κλειδαρά, που προσπαθεί να παραβιάσει τον χώρο, αυτόν που ήταν το σπίτι της μέχρι πριν λίγο. Ανεβαίνει στην καρέκλα. Ο κλειδαράς ανοίγει εν τέλει την πόρτα. Μπαίνουν με φόρα οι δικαστικοί υπάλληλοι. Καταλαβαίνουν γρήγορα πως κανείς δεν είναι μέσα στο σπίτι. Πηγαίνουν προς το ανοικτό παράθυρο και κοιτούν κάτω. Εκείνη την στιγμή η Αμάγια Εγκάνια είναι ήδη ξαπλωμένη στο πεζοδρόμιο δίπλα στην πρασιά. Σε λίγο, ακούγεται από μακριά ο ήχος του ασθενοφόρου. Το πλήρωμα του, θα πιστοποιήσει τον θάνατο της. Με αυτόν τον κινηματογραφικό τρόπο περιγράφει ο σκηνοθέτης Πέδρο Αλμοδοβάρ, σε άρθρο του με θέμα το κύμα των εξώσεων, την αυτοκτονία της Αμάγια Εγκάνα, που συγκλόνισε την Βισκάγια και όλη την Ισπανία. Μικρή συμβολική παρατήρηση που ξέφυγε από το μάτι του σκηνοθέτη. Στον τοίχο, δίπλα στην πρασιά, στο σημείο της πτώσης, πιθανόν κάποιοι νεαροί, σε ανύποπτο χρόνο είχαν κάνει ένα βιαστικό γκράφιτι. Hell. Κόλαση.
Επικεφαλής για πολλά χρόνια του τμήματος προσωπικού στην εταιρία λεωφορείων Bizkaibus, κόρη ιστορικού Βάσκου σοσιαλιστή, ενεργή πολιτικά από τα νιάτα της μέσα από τοπικό σοσιαλιστικό κόμμα, πολύ γνωστή στην βασκική πολιτική ελίτ, σύζυγος πρώην δημοτικού συμβούλου και μητέρα ενός 21χρονου αγοριού με ένα ικανοποιητικό για τα ισπανικά δεδομένα επίπεδο ζωής, η Εγκάνα, εκ πρώτης όψης δεν ήταν στις ομάδες υψηλού κινδύνου. Ή μήπως για όλα αυτά ήταν πιο κοντά στην επικίνδυνη ζώνη; Δηλαδή στην διαδεδομένη διαπίστωση, πως η οικονομική και κοινωνική πτώση γίνεται πιο αφόρητη όταν αυτή συμβαίνει σε ανθρώπους που μέχρι χθες ένιωθαν ασφάλεια και ζούσαν σε μια σχετική ευμάρεια. Έτσι ένα μη εξυπηρετούμενο δάνειο από την τράπεζα Caixa, ένας πετυχημένος ηλεκτρονικός πλειστηριασμός και η απειλή της έξωσης από το ακριβό μεσοαστικό διαμέρισμα πυροδότησαν τον σκοτεινό φόβο και την τυφλή απελπισία. Και ποιος ξέρει αυτά τα αισθήματα πως μπλέχτηκαν και ενεργοποίησαν τον μηχανισμό αυτοκαταστροφής, διαδρομή και εκδοχή που ακόμα και σε αυτές τις δύσκολες συγκυρίες για μεγάλες κοινωνικές ομάδες, ενώ συμβαίνουν όλο και πιο συχνά, αποτελούν η κάθε μία εξαιρετικά ξεχωριστές περιπτώσεις.
Η είδηση σόκαρε την τοπική κοινωνία και τους επίσημους πολιτικούς κύκλους ειδικά του κυβερνώντος σοσιαλιστικού κόμματος, έκανε αίσθηση σε όλη την χώρα μιας και ήταν η δεύτερη αυτοκτονία για την ίδια αιτία μέσα σε δύο εβδομάδες (η άλλη ήταν του Χοσέ Μιγκέλ Ντομίνγκο στην Γρανάδα) και ανάγκασε ορισμένες βασκικές τράπεζες να αναστείλουν προσωρινά τους πλειστηριασμούς και τις εξώσεις. Από την πρώτη στιγμή στο Μπαρακάλδο αλλά και σε άλλες ισπανικές πόλεις σημειώθηκαν οργισμένες συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις. Στο Μπαρακάλδο μάλιστα, δεύτερο δήμο σε πληθυσμό στην Βισκάγια, οι διαδηλωτές έσπασαν προθήκες τραπεζών γράφοντας στα βασκικά «hiltzaileak» (δολοφόνοι). Η πίεση ανάγκασε την κυβέρνηση στην Μαδρίτη, να ανακοινώσει διετές πάγωμα των εξώσεων για ορισμένες ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, και για νοικοκυριά με μηνιάτικο εισόδημα έως 1200 ευρώ, μέτρο-ασπιρίνη για την επιδημία των χιλιάδων εξώσεων σε όλη την χώρα. Όπως σημειώνει και ο Αλμοδοβάρ, μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2012 καταγράφτηκαν στα υποθηκοφυλακεία 46559 εξώσεις δηλαδή 517 κάθε ημέρα, ενώ από την αρχή της κρίσης, αρχές του 2008, ξεπέρασαν τις 370 χιλιάδες. Την αναποτελεσματικότητα του μέτρου ήρθε να επιβεβαιώσει η νέα αυτοκτονία ενός πενηντάχρονου στην Κόρδοβα στις 16 του Νοέμβρη.
ΔΕΙΤΕ ένα βίντεο
από μια μουσική διαμαρτυρία μπροστά από τράπεζα, στην ισπανική πρωτεύουσα, στην
πλατεία Celenque προς τιμή της Εγκάνα από την χορωδία Solfónica
www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FIQG7MeNSsc#!
ΔΙΑΒΑΣΤΕ
περισσότερα για τις εξώσεις στο Μπαρακάλδο, τις πρώτες αντιδράσεις μετά την
αυτοκτονία και δείτε και φωτογραφίες από τις διαμαρτυρίες
http://www.lahaine.org/index.php?blog=2&p=65122 και ολόκληρο του άρθρο του
Αλμοδοβάρ
www.huffingtonpost.com/pedro-almodovar/evictions-in-spain_b_2121470.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου